Talent muzyczny u dziecka? Uwaga! Idea „talentu” może być szkodliwa dla jego rozwoju!

„Śpiewać każdy może, trochę lepiej, lub trochę gorzej…” brzmią słowa znanego od lat utworu. Niestety nie znajdują one potwierdzenia w rzeczywistości. Dzieciom od najmłodszych lat prezentowana jest idea talentu muzycznego, który ktoś ma bądź go nie posiada. Odnosi się to do wszelkich aktywności muzycznych – głównie śpiewania oraz grania na instrumentach.

Czym jest muzykalność?

W węgierskim filmie krótkometrażowym „Chór” możemy zobaczyć historię dziewczynki, która zostaje przyjęta do szkolnego chóru. Nauczycielka każe jej jednak tylko ruszać ustami, ponieważ chce, żeby w chórze śpiewały tylko najlepsze osoby, mimo, że z zasady jest on otwarty dla wszystkich. Dziewczynka podporządkowuje się, ale nie czuje się z tym dobrze.

Steven M. Demorest jest profesorem w dziedzinie edukacji muzycznej. Zauważa, że tego typu praktyka niestety jest częsta. W szkole i w rodzinach kategoryzuje się dzieci na te umuzykalnione oraz te, które nie powinny sięgać po instrument, czy po prostu śpiewać. Podkreśla zatem, że WSZYSTKIE dzieci są z natury umuzykalnione. Od narodzin przyjemność sprawia im tańczenie, śpiewanie i granie na różnego rodzaju instrumentach. Kiedy zatem rodzice zastanawiają się nad talentem muzycznym u swojego dziecka, powinni wiedzieć, iż każdy z nas ma możliwość przez całe życie czerpać przyjemność z tego rodzaju aktywności – przecież nie musi być to zajmowanie się muzyką zawodowo!

Szkodliwa idea „talentu”

Niestety w obecnym świecie dominuje przekonanie o tym, że trzeba mieć talent, abyś osiągnąć czegoś więcej. Profesor przywołuje badania, w których okazało się, że uczniowie, którzy postrzegają swój sukces przez pryzmat ciężkiej pracy, łatwiej pokonują wyzwania. Natomiast ci, którzy polegają na talencie – łatwiej poddają się. Bardzo ważne jest to, w jaki sposób dzieci postrzegają siebie i swoje umiejętności ponieważ tu buduje ich poczucie wartości na całe życie. Jeżeli na początku edukacji utwierdzą się w przekonaniu, że nie mają talentu muzycznego, możliwe, że przez całe życie nie będą wracać do aktywności związanych z tą dziedziną.

Radość z muzyki

Wniosek jest taki, że wszystkie dzieci warto zachęcać do wszelakiej aktywności muzycznej. Nie chodzi o to przecież, by każdy maluch wyrósł na profesjonalnego, zawodowego muzyka. Chodzi o radość ze śpiewania i grania na instrumentach. Jeżeli chcemy, by dziecko w przyszłości podjęło edukację muzyczną, zapewnijmy mu dostęp do różnego rodzaju instrumentów i obserwujmy, co wzbudza jego największe zainteresowanie. Jeśli jednak nie mamy tego w planach – również umożliwiajmy dzieciom tego rodzaju aktywność. Muzyka wspaniale wspiera rozwój dzieci i pamiętajmy – na tym etapie liczy się ich aktywność i ekspresja w wyrażaniu emocji za pomocą dźwięków, a nie talent i zdolności.

Źródło: www.time.com.