Rozwój psychomotoryczny niemowlaka

Tuż po urodzeniu dziecka każda matka z niecierpliwością pragnie je zobaczyć, aby stwierdzić czy jest ono zbudowane prawidłowo, czy ma wszystko “na swoim miejscu”. W miarę rośnięcia i rozwoju dziecka pojawia się następne pytanie – czy dziecko rozwija się prawidłowo, czy jego rozwój psychiczny i fizyczny jest prawidłowy.

Poniższa tabela zawiera propozycje zabawek odpowiednich dla każdego etapu rozwoju. Należy pamiętać, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Rozwój niemowlaka można wspierać, ale nie powinno się go forsować. Rodzice wiedzą najlepiej, na jakim etapie rozwoju znajduje się ich dziecko. Wszelki wątpliwości dotyczące wyboru rodzaju zabawek najlepiej skonsultować z lekarzem pediatrą.

WIEK
dziecka
CZYNNOŚĆ
dziecka
ZABAWKI I ZABAWY
które wspierają rozwój krok po kroku
1 m-c
  • unosi główkę w pozycji na brzuchu
  • zaciska rękę na przedmiocie (np. podanym palcu)
  • reaguje na dźwięk
  • wykonuje ruchy ssania (smoczek)
  • przestaje płakać na widok matki lub jej głos
2 m-c
  • wysoko unosi głowę w pozycji na brzuchu i utrzymuje ją
  • śledzi poruszające się obrazy
  • odwraca głowę w kierunku dźwięku
  • zaczyna wydawać pojedyncze dźwięki
  • uśmiecha się
3 m-c
  • w pozycji na brzuch opiera się na przedramionach unosząc głowę
  • utrzymuje grzechotkę w ręku, potrząsa nią
  • śledzi przedmiot
  • “gruchanie”, wydaje dźwięki artykułowane
  • ożywia się na widok ludzi, reaguje mimiką, odpowiada uśmiechem na uśmiech
4 m-c
  • umie siedzieć podparte poduszkami
  • przewraca się z boku na plecy i z pleców na bok
  • sięga ręką do przedmiotu. Bawi się zabawką w ręku, prowadzi ją do ust
  • odróżnia ojca i matkę
  • odpowiada dźwiękiem gdy się do niego przemawia
  • śmieje się głośno
5 m-c
  • umie podciągane za ręce usiąść
  • oburącz sięga po przedmiot
  • poznaje siebie w lustrze
  • śmieje się głośno, “zna się” na żartach
  • bawi się zabawkami
6 m-c
  • siedzi trzymając się
  • sięga po przedmioty jedną ręką
  • gaworzy (pierwsze sylaby)
  • otwiera usta na widok jedzenia
  • bawi się nogami (stopy przyciąga do ust)
  • zabawki sensoryczne od 6mc
  • poduszki oparcia
  • gryzaki, grzechotki
  • zabawki do wózka
7 m-c
  • siedzi samo nie podparte (krótko)
  • pełza na brzuchu (do tylu)
  • przekłada zabawkę z ręki do ręki
  • szuka schowanej zabawki
  • powtarza wielokrotnie sylaby
  • je łyżeczką
  • pragnie aktywnego kontaktu z inną osobą
8 m-c
  • siedzi samo bez podparcia
  • umie usiąść samo
  • stać trzymając się
  • pełza w przód
  • wyrzuca zabawki z łóżka
  • chwyta trzyma palcami
  • samo je herbatnik
  • reaguje lękiem na obce osoby
  • bawi się w chowanego (“a kuku”)
  • zabawki do raczkowania
  • zabawki sensoryczne
9 m-c
  • pewnie siedzi i stoi trzymając się
  • raczkuje
  • stawia pierwsze kroki trzymając się
  • naśladuje ruchy (‘pa-pa’, ‘kosi-kosi’)
  • siada na nocniku
  • reaguje na swoje imię
10 m-c
  • staje samo trzymając się
  • wyjmuje klocki z pudełka, wkłada palce w otwory
  • rozumie proste zlecenia (daj, weź, rozumie zakazy)
  • pije z garnuszka
11 – 12 m-c
  • staje bez podparcia
  • podnosi zabawki kucając
  • chodzi trzymane za rękę lub kilka kroków samo
  • wkłada mniejsze przedmioty do większych, otwiera pudełka
  • wskazuje nazwany przedmiot
  • mówi ‘mama’, ‘tata’
  • serdeczność wobec innych
  • wysadzone w porę korzysta z nocnika

 

Tabela opracowana na podstawie danych mgr B. Kisiel i M. Bogdanowicz
Źródło: Encyklopedia zdrowia Zdrowie.med.pl
www.zdrowie.med.pl/nasze_dzieci/ndzieci_02.html

 


[© I.Dyląg Allegro Sp.j. – Tekst chroniony prawem autorskim, nie może być kopiowany]