Radość dawania. Dlaczego lubimy dawać prezenty dzieciom?

Dawanie prezentów nie ma znaczenia jedynie w kontekście materialnym. Liczy się również emocjonalny aspekt ofiarowania komuś czegoś wybranego specjalnie z myślą o nim. Nie bez znaczenia jest sama radość dawania, którą odczuwa na przykład rodzic spełniający marzenia swojego potomka.

Prezenty warto dawać bez względu na wiek osoby obdarowywanej. Kulturowo to jednak dzieci są najczęstszym „celem” ofiarodawców. Ich radość z podarunku wielokrotnie potrafi przewyższyć wydane na zakup pieniądze i czas poświęcony na znalezienie idealnej zabawki.

Naukowcy o dawaniu

Dawanie prezentów już od dłuższego czasu jest jednym z ulubionych obiektów badań psychologów, antropologów, ekonomistów oraz specjalistów od marketingu. Odkryli oni, że dawanie prezentów jest zaskakująco skomplikowanym, ale także ważnym elementem interakcji człowieka. Pomaga ono definiować relacje i więzi z rodziną, a także wzmacniać przyjaźnie. Rzeczywiście badania psychologów potwierdzają, że to najczęściej osoba dająca, a nie odbiorca, zbiera największe psychologiczne korzyści związane z prezentem. Jednak ze względu na wszechogarniającą komercjalizację każdego aspektu życia i tłumy przewijające się przez sklepy zwłaszcza w okresach poprzedzających różnego typu święta, coraz więcej osób odczuwa pokusę rezygnacji z dawania prezentów. W USA w 2005 roku przeprowadzono badania, w wyniku których dowiedziono, że aż czterech na pięciu Amerykanów odczuwa Boże Narodzenie jako zbyt opanowano przez powszechną konsumpcję. Gdyby tego typu badania przeprowadzić w Polsce, wyniki nie byłyby pewnie mniej jednoznaczne.

Jednocześnie naukowcy przestrzegają, że rezygnacja z wymiany prezentów wcale nie jest najlepszym rozwiązaniem. Kategoria daru ma istotne znaczenie w kontekście relacji społecznych.

Wartość społeczna dawania

Społeczna wartość dawania w dawnej kulturze nie zawsze miała wymiar jedynie pozytywny. Wśród rdzennej ludności Ameryki Północnej znana była ceremonia zwana potlaczem, w trakcie której oddawano innym lub wręcz niszczono różnego typu dobra materialne. Także w polskiej kulturze prezent, na przykład z okazji ślubu, miał być namacalnym dowodem statusu darczyńcy. Obecnie do kwestii prezentów podchodzi się już nieco inaczej.

Margaret Rucker, psycholog zajmująca się badaniem zachowań konsumentów z Uniwersytetu Kalifornijskiego, twierdzi w swoich pracach, że mężczyźni podchodzą do prezentów w sposób bardziej praktyczny. Są oni świadomi cen i rzeczywistej wartości przekazywanego podarunku. Kobiety traktują to w sposób bardziej emocjonalny. Mężczyźni w prezencie dla dziecka wybiorą coś bardzo praktycznego, co rzeczywiście przyda się najmłodszemu lub jego rodzicom. Kobiety z rodziny lub przyjaciółki z większym prawdopodobieństwem zdecydują się na jakiś przedmiot tylko dlatego, że jest on uroczy i nie mogły się mu oprzeć.

Różnice płci w sposobie dawania prezentów wydają się pojawiać już we wczesnym okresie życia. Badania przeprowadzone wśród 3- i 4-latków przez naukowców z Loyola University Chicago, potwierdziły rozłam wśród płci już na samym początku społecznego rozwoju.

Prezenty dla dziecka

Bycie na czyjejś „liście prezentowej” to znak, że jest się dla kogoś ważnym, że ktoś o nas pamięta. Nie dziwi więc prezent wręczany nowonarodzonemu dziecku, którego w ten sposób przyjmuje się do społecznego grona. Nie mniej istotne znaczenie mają prezenty dawane z okazji urodzin. Często wymarzone podarunki potrafią zapisać się w pamięci do końca życia. Jeżeli masz wątpliwości dotyczące wyboru odpowiedniego prezentu dla dziecka w określonym wieku, skorzystaj z naszych poradników na przykład tu (link).

Jednak dawanie dziecku prezentu sprawia prawdziwą radość i jest z punktu widzenia psychologii istotne przede wszystkim dla osoby dorosłej. Dzięki temu wzmacnia się uczucie kierowane w stronę małego człowieka. Darczyńca czuje wówczas, że jego potrzeba opiekuńczości zostaje zaspokojona. W przypadku prezentów dla dziecka nie ma presji wzajemności. To właśnie to doświadczenie dobitnie potwierdza, ile przyjemności płynie z samego dawania. Nieważna jest finansowa wartość zakupu, ale poznanie gustu dziecka i wybranie czegoś, co sprawi mu faktyczną radość.

Źródło: www.nytimes.com .