SentoSphere: historia marki

SentoSphère to francuska marka gier i zestawów kreatywnych, stworzonych przez Véronique Debroise -perfumiarz z zawodu. Produkty marki SentoSphère są wyjątkowo edukacyjne, i szczególnie rozwijają zmysły dzieci, małych i starszych. Większość tych produktów jest wyprodukowana we Francji.

Spis treści poradnika

Véronique Debroise, twórca zabawek

Véronique Debroise posiada dyplom Institut Supérieur International du Parfum, de la Cosmétique et des Arômes Alimentaires (Wyższy Międzynarodowy Instytut Zapachu, Kosmetyki oraz Aromatów Spożywczych). Najpierw pracowała jako „nos” u dwóch dużych dostawców surowców aromatycznych, a w 1989 r. założyła firmę SentoSphère, by móc propagować naukę zapachu poprzez zabawę.

Jednak szybko zauważyła, że w procesie klasycznej edukacji zaniedbywane są również słuch, dotyk, smak oraz wzrok. Spostrzeżenie to utwierdziło ją w przekonaniu, że należy stworzyć specjalne produkty, których celem będzie stymulowanie poszczególnych zmysłów.

I tak powstały zestawy Loto des Odeurs (Lotto Zapachowe) czy Bacchanales (Bachanalia), a następnie Loto des Saveurs (Lotto Smakowe), Aquarellum, Ecole des Gourmets (Akademia Smakosza), Kiosque à Bonbons (Kiosk z cukierkami), a także wiele innych zestawów kreatywnych oraz produktów przeznaczonych dla młodych odkrywców.

W ciągu 17 lat stworzyła około 31 gam produktów, z czego 10 zostało nagrodzonych przez profesjonalne jury branży zabawkowej we Francji i za granicą. Véronique Debroise jest laureatką fundacji: Fondation de la Vocation, Fondation Jacques Douce, Fondation pour le Progrès, jak również Kawalerem Orderu Mérite Agricole (Zasługi dla Rolnictwa).

W 2006 r. założyła firmę wydawniczą Editions Debroise, ponieważ chciała dotrzeć do dorosłego odbiorcy i zachęcić go do poznawania tajników przemysłu perfumeryjnego, botaniki oraz enologii.

Odbyła kilkumiesięczną podróż po świecie, czego owocem stała się napisana przez nią historia roślin zapachowych oraz fotografie wykonane w ich naturalnym środowisku.

Współpracownicy i wartości firmy

Położona kilkadziesiąt kilometrów na zachód od Paryża, na skraju lasu nowa fabryka Sentosphère produkuje ponad 500 tysięcy zabawek rocznie, oferując najbardziej oryginalną i jakościową gamę gier i zabaw kreatywnych „made in France”.

W trosce o ochronę środowiska nasza firma odzyskuje i przetwarza wszelkie odpady oraz opracowuje produkty kompaktowe, aby możliwie jak najbardziej ograniczyć szkodliwe skutki stosowania nadmiaru opakowań.

Ponadto, fabryka została wybudowana w pobliżu dużych osi komunikacyjnych w środkowej Francji, co umożliwia szybką dystrybucję przesyłek przy jednoczesnym maksymalnym ograniczeniu przeładunków oraz odległości, a w konsekwencji także emisji CO2.

Ekologiczny wybór: nasze działania zgodne z cyklem życia

Napisała w 2010 © Veronique Debroise, perfumiarz i założycielka firmy Sentosphere, © 2010.

[thesis_block type=”alert” header=”” content=”Naszym zdaniem nie można dać się zwieść pozorom oceniając, czy dany produkt jest bezpieczny dla środowiska.”]

Prawdą jest, że przed oceną danego produktu należy go przeanalizować pod kątem pełnego cyklu życia w kontekście powszechnej gospodarki światowej. Celem tego artykułu jest pokazanie, jakich pułapek należy unikać, w szczególności jeśli chodzi o opakowania.

Zazwyczaj zakłada się z góry, że opakowanie wykonane z szarego kartonu, który ewidentnie pochodzi z recyklingu, i na którym widnieją blade i matowe kolory, jest lepsze dla środowiska niż produkt o jaskrawych i połyskujących barwach. Otóż nie zawsze tak jest.
Nasze działania mają na celu optymalizację oraz interwencję na poszczególnych etapach cyklu życia produktu.

Etap projektowania

– Zwykle tworzymy wzór opakowań na białym tle, unikając tym samym stosowania pigmentów drukarskich w bardzo dużym stężeniu.
– Już na etapie projektowania stawiamy na kartony pochodzące z recyklingu, które wykorzystujemy jako opakowania dla naszych pudełek.

Etap produkcji

– Nasze kartony pokryte są papierem drukowanym w zakładach stosujących oznaczenie „Imprim vert”. Jest to francuski certyfikat wydawany zakładom drukarskim, które stosują farby nietoksyczne oraz wykazują wyjątkową dbałość o środowisko.
– 80% naszych składników jest produkowanych we Francji w odległości nie większej niż 450 km od miejsca naszej siedziby.

Etap użytkowania

Stosując kartony wysokiej jakości, dodatkowo zabezpieczone lakierem, przedłużamy życie naszych produktów. Otwarcie pięknego pudełka, w którym wszystko ułożone jest w przemyślany sposób sprawia, że użytkownik łatwiej zrozumie przeznaczenie produktu oraz będzie czerpał większą przyjemność z korzystania z niego. Po otwarciu nasze pudełka nie kończą tak jak 50% produktów dla dzieci, czyli w koszu na śmieci.
Dlatego też tak ważne są przegródki (plastik formowany termiczne), nawet jeśli nie zawsze są przez nas stosowane. W tym przypadku zdecydowaliśmy się na plastik, nie na karton. Możecie pomyśleć, że nie jest to słuszny wybór skoro tak ważna jest dla nas świadomość ekologiczna, ale naprawdę jest to najlepsze rozwiązanie w sytuacji, kiedy trzeba zorganizować i poukładać 20-50 elementów w jednym pudełku. Karton jest mniej elastyczny od plastiku i szybciej ulega zniszczeniu. Chcąc uzyskać podobny do plastiku poziom trwałości, trzeba użyć dziesięciokrotnie cięższego materiału, co trzykrotnie zwiększa koszty własne. To z kolei mogłoby ograniczyć naszą sprzedaż i zwiększyć popyt na produkty zagraniczne.

[thesis_block type=”note” header=”” content=”Podsumowując, nie należy dać się zwieść pierwszemu wrażeniu: aby ocenić, czy dany produkt jest bezpieczny dla środowiska, trzeba w sposób globalny przeanalizować jego wpływ, biorąc pod uwagę pełny cykl życia. Aby zgłębić to zagadnienie oraz udoskonalić nasze działania, przeprowadziliśmy stosowne badania wspólnie z wydziałem nauk i inżynierii środowiska Uniwersytetu Paris Diderot-Paris 7.”]

Produkcja we Francji: wyzwanie ekologiczne

Napisała w 2010 © Veronique Debroise, perfumiarz i założycielka firmy Sentosphere.

Kiedy zaczęłam tworzyć i produkować moje pierwsze zestawy do nauki zapachów, liczba produktów była bardzo niewielka. Musiałam więc wykazać się sporym sprytem, by zmieścić w pudełku zestaw LE LOTO DES ODEURS (Lotto Zapachowe) i sprzedawać go za rozsądną cenę (poniżej 30 €, cena ta nie zmieniła się od 20 lat!).

Nie było więc mowy o podróżowaniu na drugi koniec świata, jako że wykorzystywane przeze mnie zapachy pochodziły z Francji, poza tym nie chciałam przekazywać mojej wiedzy i umiejętności komuś, kogo nie znałam. W ten sposób, krok po kroku, dzięki inwestycjom na produkcję jednego produktu mogłam tworzyć kolejne. Z biegiem lat gama bardzo się rozrosła i wzbogaciła, w związku z czym musiałam całkowicie zintegrować produkcję, aby móc produkować szybko i jednocześnie nie mieć problemu z przeładowanym magazynem.

[thesis_block type=”note” header=”” content=”Od tego czasu poszukuję i w miarę możliwości współpracuję z średniej wielkości dostawcami francuskimi. Organizujemy dostawy w taki sposób, by ciężarówka była całkowicie załadowana, dzięki czemu unikamy przeładunków oraz tzw. pustych przebiegów. W ten sposób 88% naszych zakupów odbywa się w promieniu nie większym niż 400 km od siedziby naszej firmy.  “]

A pozostałe 12%? Oczywiście wykorzystujemy zapachy pochodzące głównie z regionu Grasse oraz rośliny, które ze względów klimatycznych uprawiane są w odległych rejonach świata, np. goździki, wanilia czy wetiwer…

Niestety, kilka dodatków jest produkowanych w Chinach. Tak, funkcjonujemy w warunkach gospodarki zglobalizowanej i w Europie nie zawsze dysponujemy konieczną wiedzą i technologią. A zatem lepiej, moim zdaniem, sprowadzić niewielką skrzynkę z jedwabnymi apaszkami i wykorzystując francuski know how, wyprodukować 5000 zestawów do malowania na jedwabiu, niż nie robić nic.

Oczywiście, przewożenie przez oceany niewielkiej skrzynki nie sprzyja ograniczeniu emisji CO2, ale też jej wpływ na zatrudnienie i środowisko jest nieporównywalnie niższy niż, dajmy na to, całego kontenera.

Wraz z naszymi francuskimi dostawcami trzy lub czterokrotnie używamy tych samych opakowań wierzchnich oraz oddajemy do recyklingu plastikowe i aluminiowe pojemniki oraz kartony. Nasze izolowane magazyny wymagają ogrzewania wyłącznie przez kilka tygodni w roku. Dzięki dużym przeszklonym otworom oraz górnemu oświetleniu prostopadłemu dociera do nich odpowiednia ilość światła, przez co możemy ograniczyć szkodliwe działanie procesów produkcyjnych na zmiany klimatyczne, a jednocześnie nasi pracownicy mogą pracować w przyjaznych warunkach i miłym otoczeniu ogrodów.


[Źródło: www.sentosphere-creation-veronique-debroise.com – Tłumaczenie © I.Dyląg Allegro Sp.j. – Tekst chroniony prawem autorskim, nie może być kopiowany]