Od kiedy puzzle dla dziecka? Puzzle dwuelementowe na dobry początek

Wiemy, że puzzle to dobry sposób na zabawę już dla małych dzieci. Oprócz rozrywki, świetnie wpływają również na ich rozwój. Kiedy zatem zacząć wprowadzać tego typu zabawki i przede wszystkim – od czego zacząć?

Już dwuletnie dzieci potrafią układać najprostsze puzzle – te dwuelementowe. Jeżeli maluch jest cierpliwy i potrafi skupić się na jednej czynności przez dłuższą chwilę, można podsunąć je już w wieku 18-tu miesięcy. Warto patrzeć nie tylko na wiek dziecka, ale przede wszystkim – na tempo jego rozwoju i aktualne umiejętności. Podążając za tym dobieramy zabawkę dostosowaną do jego możliwości.

W jaki sposób układanie puzzli wpływa na rozwój dziecka oraz jego kompetencji?

Puzzle to nie tylko doskonała rozrywka, ale również trening dla mózgu. Badanie naukowe dowodzą, że w trakcie układania puzzli dziecko rozwija swoje zdolności wzrokowe oraz stymuluje rozwój tzw. inteligencji przestrzennej. Układanie puzzli uczy również cierpliwości oraz koncentracji.

W trakcie układania puzzli:

  • dziecko uczy się chwytać elementy, co poprawia jego zdolności motoryczne
  • maluch dopasowuje kształty oraz kolory – musi je rozpoznać i połączyć w odpowiedni sposób
  • dziecko obserwuje co dzieje się przed nim i musi trafić palcami w odpowiednie miejsce
  • na puzzlach są ciekawe, zajmujące dziecko obrazki, dzięki czemu uczy się ono nowych słów

Puzzle dwuelementowe na początek

Dobrym przykładem są puzzle dwuelementowe, w których łączy się cyfrę z odpowiednią liczbą zwierzątek. Puzzle pasujące do siebie mają te same kolory, co pozwala dziecku odnaleźć pary nawet wtedy, gdy jeszcze nie potrafi liczyć i nie zna cyfr. Duże elementy i proste połączenia sprawiają, że dziecko chętnie sięga po zabawkę i nie nudzi się, ponieważ jest w stanie samo efektywnie bawić się nią. Drewniane elementy są wytrzymałe, dzięki czemu są bezpieczne również dla dwulatków, a przede wszystkim – trwałe.

Starszym dwulatkom można podsuwać puzzle składające się już z kilku elementów, jednak warto zaczynać od tych najprostszych. Dzięki temu maluch zainteresuje się tego typu aktywnością i nie zniechęci go zbyt wysoki stopień trudności.